Muzeum Współczesne Wrocław
zaprasza
Sztukę YBAs analizuje sięz perspektywy dwóch (powracających właściwie przez cały okres postnowoczesności) pytań:
Czy to co nieszlachetne i niepoddające się klasycznym kanonom może uzyskać status dzieła sztuki? Jakie marketingowe strategie wiodą debiutujących twórców do sukcesu?
Obecnie warto jednak spojrzeć na tę złożoną i osadzoną mocno w kontekście społecznym twórczość wykorzystując teorię estetyki relacyjnej Nicolasa Bourriaud, która poza problemem usytuowania sztuki w konkretnym czasie (i związanych z nim uwarunkowań społecznych) pozwoli odsłonić jej rolę w obrazowaniu, wytwarzaniu i podtrzymywaniu relacji międzyludzkich.
29.2.12 (środa)
start: godz. 18
NA WARSZTACIE...
"The British Art Boom. Afirmacja codzienności
w brytyjskiej sztuce ostatniej dekady XX wieku"
Wykład Małgorzaty Micuły
Fenomen Young British Artists (YBAs), mimo wielkiego sukcesu jaki odniosła grupa na światowej scenie artystycznej, nie został do tej pory rzetelnie zbadany i opisany w żadnym źródle autorstwa polskiego historyka sztuki. Szkoda, bo ponad 20 lat od ich głośnego debiutu liczne wątki, które ukształtowały naturę tego zjawiska, stanowią nadal punkt wyjścia licznych działań podejmowanych przez kuratorów i krytyków sztuki, próbujących uchwycić złożoność panoramy kultury wizualnej.
Twórczość Młodych Brytyjczyków, która od końca lat 80-tych XX wieku determinowała kierunek rozwoju sztuki najnowszej - ustanowiła przy okazji nową hierarchię w strukturach marketingu i rynku sztuki, podważając jeden z bardziej nienaruszalnych paradygmatów, w którym tylko artysta-mistrz osiąga sukces. Młodzi i bardzo zuchwali prowokatorzy przede wszystkim dzięki otwartemu sprzeciwowi wobec instytucjonalno-muzealnej hegemonii uformowali przestrzeń dla kolejnych pokoleń artystów, którzy bezkompromisowo łączą tradycyjne z nowoczesnym – pojętym często jako estetyka odrzuconego [abject aesthetic], trashowego czy campowego, ale też tego co codzienne, intymne i efemeryczne.
Rachel Whiteread, Untitled, 1995
Dzięki uprzejmości Saatchi Gallery w Londynie
"Na warsztacie..." to cykl spotkań podczas których wrocławscy doktoranci i doktorantki oraz młodzi pracownicy nauki, będą mieli okazję opowiedzieć o realizowanych przez siebie badaniach, ciekawych tematach, przygotowywanych dysertacjach.
5.3.12 (poniedziałek)
start: godz. 18
HABEAS JOB! HABEAS? Peryferie wielkich znaczeń.
Debata Habeas Lounge
Zapraszamy na trzecią, ostatnią debatę w ramach cyklu Habeas Job! Habeas?. Tym razem porozmawiamy z artystami i artystkami, freelancerami, przedstawicielami wolnych zawodów o tym, czy ze sztuki/kultury można wyżyć.
Na styku wielkich znaczeń i słabego rynku lokuje się sztuka wraz z jej najbardziej zagorzałymi zwolennikami: artystami. Czy mit wielkich uniesień, rytuałów i transgresji pozwoli zachować pozycję sztuce, która na co dzień musi walczyć o przetrwanie? Twórcy, artyści, freelancerzy, zawodowcy: jaką drogę obrali, żeby zachować prawo do wykonywania wolnego zawodu? Czy sektor kultury stał się przestrzenią obiecywanej sobie wolności czy gettem socjalnym? Chcemy porozmawiać o chorobie zwanej ekonomią i sztuce przetrwania w epoce zapaści Unii Europejskiej.
Zaproszeni goście:
Jolanta Bielańska (kuratorka sztuki),
Maja Godlewska (artystka),
Irena Gruca (dziennikarka, filmoznawczyni),
Milena Jaworska (twórczyni, rękodzielniczka),
Ewa Miszczuk (socjolożka sztuki),
Marek Ranis (artysta),
Małgorzata Sapińska (animatorka, edukatorka, przedsiębiorczyni),
Gabriela Dragun (literaturoznawczyni, animatorka kultury),
Elżbieta Frąc (kierowniczka Referatu Dotacji Powiatowego Urzędu Pracy).
Prowadzenie: Agnieszka Kłos (pisarka, krytyczka sztuki, fotografka).
Czy artysta może pomóc Tybetańczykom? Takie pytanie chce zadać uczestnikom debaty Habeas Lounge Justyna Jan-Krukowska - artystka wizualna i współautorka projektu polsko-tybetańskiej wymiany kulturalnej CZAS NA TYBET.
Pytanie zainicjuje dyskusję, w której wezmą udział artyści i naukowcy, osoby kiedyś i obecnie zaangażowane w szeroko pojętą działalność na rzecz obrony praw człowieka:
Mira Żelechower-Aleksiun,
Gendun Yonten,
Jarosław Kotas,
Beata Olszewska Bols,
Marek Krukowski,
Wiesław Cupała,
Włodzimierz Zylbertal.
prowadzenie: Justyna Jan-Krukowska
1.3.12 (sobota)
start: godz. 19
"Sztuka i prawa człowieka. Czy artysta może pomóc Tybetańczykom?"
Debata Habeas Lounge
Pytanie o sztukę i o prawa człowieka może być w dzisiejszych czasach trudne i ryzykowne. Merkantylna dialektyka zysku - straty, zdominowała świat i ludzkie systemy wartości. Dzieło sztuki traktowane jest przede wszystkim jak towar na sprzedaż, bądź lepsza lub gorsza lokata kapitału.
Codziennie, poprzez mass media docierają do nas informacje o konfliktach zbrojnych i powszechnym na całym świecie łamaniu praw człowieka. Organizacje humanitarne, takie jak m.in.: Human Rights Watch czy Amnesty International reagują wprawdzie szybko, lecz często pozostają bezradne wobec wyrachowanej ignorancji polityków.
W ciągu ostatnich 10 lat byliśmy w Polsce obserwatorami wydarzeń kuriozalnych i zarazem dramatycznych w swej istocie. Artystów raz za razem oskarżano i sądzono o obrazę uczuć i przekonań religijnych (casus Doroty Nieznalskiej). W podobnym czasie, w Amsterdamie - stolicy tolerancji europejskiej zginął z rąk muzułmańskiego fundamentalisty Theo van Gogh, a Salman Rushdie ukrywa się "bóg wie gdzie przed fatwą Chomeiniego...
Pytanie zatem o sztukę, a zwłaszcza o jej zaangażowanie w obronę praw człowieka jest dziś zadaniem podwójnie trudnym i ryzykownym. Wymaga odwagi, właściwego sformułowania pytań i otwartej dyskusji.
Zapraszamy Państwa do wzięcia udziału w dyskusji, która być może nie zmieni świata, ale będzie miała istotny wpływ na nasze życie.
Muzeum Współczesne Wrocław
pl. Strzegomski 2a
Pon. 10.00—18.00, Wt. zamknięte, Śr.—Nd. 12.00—20.00
więcej informacji:
www.muzeumwspolczesne.pl