Tydzień Kina Hiszpańskiego we Wrocławiu
W dniach 23-29 marca w kinie Helios przy ul. Kazimierza Wielkiego odbędzie się Tydzień Kina Hiszpańskiego. To największy na świecie przegląd hiszpańskiej kinematografii poza granicami Hiszpanii. W trakcie wrocławskiej imprezy wyświetlonych zostanie 12 filmów.
Będzie to szeroka prezentacja najnowszych osiągnięć kinematografii hiszpańskiej – od ambitnego kina artystycznego, przez filmy nagradzane i doceniane na prestiżowych festiwalach, po kasowe hity hiszpańskiego rynku filmowego. Większość prezentowanych tytułów będzie miała swoje polskie premiery.
Tegoroczny program obejmuje trzy sekcje tematyczne: „Nowe Kino Hiszpańskie”, „Współczesne Kino Katalońskie” oraz „Magia literatury iberoamerykańskiej na dużym ekranie”. We Wrocławiu zobaczymy m.in. zdobywcę 9 Nagród Goya w roku 2010, hiszpańskiego kandydata do Oskara 2012 – Czarny chleb w reżyserii Agustí Villaronga; Rower, łyżka, jabłko uznany za najlepszy hiszpański film dokumentalny ubiegłego roku (reż. Carles Bosch); czy eksperymentalny debiut Sergio Caballero Finisterrae, nagrodzony Złotym Tygrysem na MFF w Rotterdamie w 2011 roku.
Przegląd zakończy pokaz najnowszego filmu Alexa de la Iglesii z udziałem Salmy Hayek Życie to jest to, prezentowanego na tegorocznym festiwalu w Berlinie w sekcji Berlinale Special. To kolejna zwariowana komedia mistrza czarnego humoru i zjadliwej ironii, który tym razem rozprawia się z medialnym cyrkiem i pragnieniem sławy, nie zostawiając suchej nitki na nikim: pazernych dziennikarzach, nieznających granic PR managerach i żądnej sensacji gawiedzi.
Organizatorami 12. Tygodnia Kina Hiszpańskiego są Ambasada Królestwa Hiszpanii, Instytut Cervantesa oraz AP Mañana. Festiwal odbywa się w dniach 15 marca – 1 kwietnia w siedmiu największych miastach w Polsce. Współorganizacją imprezy we Wrocławiu zajmuje się Stowarzyszenie Nowe Horyzonty.
Więcej o Festiwalu na www.cervantes.pl, www.manana.pl oraz www.facebook.com/hiszpanie
PROGRAM 12. TYGODNIA KINA HISZPAŃSKIEGO WE WROCŁAWIU
23-29 marca 2012 - kino Helios, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, sala nr 5
Bilety: 18 zł
Piątek 23.03.2012
19:00 MORENTE reż. Emilio Ruiz Barrachina, Hiszpania 2011, 90’
Sobota 24.03.2012
19:00 FINISTERRAE reż. Sergio Caballero, Hiszpania 2010, 80’
20:30 S JAK SEKS reż. Dunia Ayaso, Félix Sabroso, Hiszpania 2008, 103’
Niedziela 25.03.2012
18:30 CZARNY CHLEB reż. Augustí Villaronga, Hiszpania 2010, 108’
20:30 PANTALEON I WIZYTANTKI reż. Francisco J. Lombardi, Peru 2000, 137’
Poniedziałek 26.03.2012
18:30 CATALUNYA UBER ALLES! reż. Ramón Terméns, Hiszpania 2011, 100’
20:30 BOHATEROWIE reż. Pau Freixas, Hiszpania 2010, 105’
Wtorek 27.03.2012
18:45 PIĘĆ METRÓW KWADRATOWYCH reż. Max Lemcke, Hiszpania 2011, 90’
20:30 NIE MA KTO PISAĆ DO PUŁKOWNIKA reż. Arturo Ripstein, Meksyk 1999, 118’
Środa 28.03.2012
18:30 TU I TERAZ reż. Juana Macias, Hiszpania 2010, 90’
20:30 ROWER, ŁYŻKA, JABŁKO reż. Carles Bosch, Hiszpania 2010, 96’
Czwartek 29.03.2012
19:00 ŻYCIE TO JEST TO reż. Álex de la Iglesia, Hiszpania 2011, 98’
MORENTE
reż. Emilio Ruiz Barrachina, Hiszpania 2011, 90’ (Nowe Kino Hiszpańskie)
Nagrody Goya 2012 – nominacja w kategorii Najlepszy Dokument
Niezwykły dokument o jednym z najważniejszych śpiewaków współczesnego flamenco, wpływowym, ale i kontrowersyjnym Enrique Morente, który zrewolucjonizował i „odnowił” tę dziedzinę sztuki. Pod koniec hiszpańskiej wojny domowej golibroda Eugenio Arias udał się na wygnanie do Francji, gdzie poznał Pabla Picassa, z którym przyjaźnił się potem do końca życia. Enrique Morente chciał oddać hołd tej pięknej przyjaźni i rozdał przyjaciołom płytę z utworami na bazie tekstów Pablo Picasso, którą nagrał przed laty w domowym studio. Na jej podstawie Emilio Ruiz Barrachina stworzył film, który przenosi geniusz Morente w świat obrazu – zrealizowany na kilka miesięcy przed śmiercią artysty dokument niezamierzenie stał się ostatnim zapisem i artystycznym testamentem wielkiego śpiewaka. Opowieści Morente o jego życiu, rodzinie, flamenco oraz miłości do Picassa przeplatają się z wykonywanymi przez niego utworami klasycznego flamenco i muzyki bardziej eksperymentalnej.
FINISTERRAE
reż. Sergio Caballero, Hiszpania 2010, 80’ (Nowe Kino Hiszpańskie)
Nagroda Tygrysa MFF Rotterdam 2011
Eksperymentalny debiut Sergio Caballero i laureat Głównej Nagrody na festiwalu w Rotterdamie, FINISTERRAE to niskobudżetowa produkcja oparta na ironicznym, abstrakcyjnym humorze i surrealistycznych pomysłach. Film był realizowany bez scenariusza, z dialogami w języku rosyjskim oraz muzyką fińskiego artysty i kreatora mody Jimi’ego Tenora, punkowego zespołu Suicide. Caballero jest kluczową postacią barcelońskiej sceny artystycznej, w tym współtwórcą i dyrektorem artystycznym największego europejskiego festiwalu muzyki elektronicznej SÓNAR w Barcelonie.
Film opowiada o przygodach dwóch duchów, które znudzone tułaczką w zaświatach, postanawiają wyruszyć Szlakiem Świętego Jakuba - aż na sam koniec świata (przylądek Finisterrae to najbardziej na zachód wysunięty punkt Hiszpanii i jednocześnie ostatni punkt szlaku). Tak rozpoczyna się ich podróż przez bezludne tereny Galicji, podczas której duchy będą musiały się zmierzyć z wieloma nieprzewidzianymi sytuacjami, własnymi lękami i ograniczeniami swojej fantasmagorycznej postaci. Surrealistyczne i enigmatyczne dzieło osadzone w niepowtarzalnej atmosferze niezwykle ekspresyjnych obrazów autorstwa Eduarda Grau (SAMOTNY MĘŻCZYZNA, POGRZEBANY).
S JAK SEKS
reż. Dunia Ayaso, Félix Sabroso, Hiszpania 2008, 103’ (Nowe Kino Hiszpańskie)
Rok 1975. Śmierć generała Franco sprawia, że w konserwatywnej Hiszpanii czuć coraz mocniej powiew obyczajowej wolności. Jej wyrazem staje się kino erotyczne określane jako filmy kategorii „S” (od słowa „seks”), odnoszące furorę w kraju, gdzie rozwody były całkowicie zakazane, a golizna niedopuszczalna. S JAK SEKS to historia trzech pięknych i ambitnych kobiet (wspaniałe role znanych hiszpańskich aktorek: Candeli Penii, Goi Toledo oraz modelki Mar Flores), które poznają się na planie jednego z filmów kategorii „S”, marząc o wielkiej karierze. Od tej pory będą zawsze występować razem, a erotyczna filmowa przygoda na zawsze zmieni ich życie. Ich perypetie staną się odzwierciedleniem społecznych przemian ówczesnej Hiszpanii, gdzie rozbudzone poczucie wolności i pęd ku nowoczesności ścierały się ze skrępowaniem i stereotypami. Co jednak zostanie z okupionej wyrzeczeniami kariery, gdy moda na kino erotyczne przeminie?
CZARNY CHLEB
reż. Augustí Villaronga, Hiszpania 2010, 108´ (Współczesne Kino Katalońskie)
9 nagród Goya 2010, w tym dla Najlepszego Filmu, za Reżyserię, Scenariusz, Zdjęcia i Scenografię
Srebrna Muszla dla Najlepszej Aktorki na MFF San Sebastian 2010
Hiszpański kandydat do Oscara 2012
Najgłośniejszy i najbardziej nagradzany hiszpański film 2010 roku.
Po 8-letniej przerwie wielokrotnie nagradzany majorkański reżyser Agustí Villaronga wraca na wielki ekran z filmem, który okrzyknięto sensacją hiszpańskiej kinematografii 2010 roku. Ta głośna ekranizacja powieść Emili Teixidor i Viladecàs zdobyła aż 9 Nagród Goya (pokonując m.in. uznawane za faworytów HISZPAŃSKI CYRK i NAWET DESZCZ), 13 Nagród Gaudiego, od 4 lat przyznawanych najlepszym filmom katalońskim, została tegorocznym hiszpańskim kandydatem do Oscara, a Nora Navas otrzymała Srebrną Muszlę dla Najlepszej Aktorki na MFF San Sebastian.
Akcja filmu rozgrywa się w Katalonii w trudnych czasach tuż po hiszpańskiej wojnie domowej. 11-letni Andreu, którego rodzina w czasie wojny stanęła po stronie przegranych republikanów, znajduje w lesie ciała mężczyzny i dziecka. Lokalne władzę chcą obciążyć ojca chłopca, Farriola, odpowiedzialnością za ich śmierć. By uchronić ojca od wyroku śmierci Andreu rozpoczyna własne śledztwo w poszukiwaniu prawdziwych sprawców zbrodni. W jego trakcie przekona się o tym, że w świecie dorosłych nic nie jest czarno-białe, a żeby przeżyć, trzeba czasem wyprzeć się samego siebie.
PANTALEON I WIZYTANTKI
reż. Francisco J. Lombardi, Peru 2000, 137’ (Magia literatury iberoamerykańskiej na dużym ekranie)
FF Viña del Mar 2000 – Nagroda Publiczności
FF Gramado (Brazylia) 2000 – najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz, Nagroda Publiczności oraz Nagroda Krytyków
Nakręcona z dużym rozmachem peruwiańska superprodukcja przenosi w dzisiejsze czasy akcję jednej z najbardziej znanych powieści Mario Vargasa Llosy. Tytułowy Pantaleon to świeżo upieczony, sumienny i stateczny kapitan intendentury. Wraz z awansem otrzymuje tajną misję zorganizowania służby wizytantek (czyli kobiet lekkich obyczajów) do obsługi garnizonów w Amazonii. Kapitan Panoja przybywa do dżungli w towarzystwie żony i bardzo sprawnie oraz z dużą dozą profesjonalizmu zaczyna organizować pracę prostytutek. Wkrótce jednak znajdzie się pod urokiem jednej z wizytantek - uwodzicielskiej Olgi Arellano, w którą na ekranie wciela się kolumbijska piękność Angie Cepeda.
CATALUNYA ÜBER ALLES!
reż. Ramón Terméns, Hiszpania 2011, 100’ (Współczesne Kino Katalońskie)
Festiwal Kina Hiszpańskiego Malaga 2011 – Nagroda Specjalna Jury
Były więzień, z trudnością adaptujący się w społeczeństwie; bezrobotny imigrant, który znajduje pracę jako komornik oraz odnoszący sukcesy przedsiębiorca niespodziewanie obwołany bohaterem po zabiciu w samoobronie włamywacza-cudzoziemca – to bohaterowie ironicznego portretu katalońskiej prowincji. W swoim trzecim filmie Ramon Térmens w świeży, inteligentny i dowcipny sposób pokazuje, jak zmieniają się granice ludzkiej tolerancji pod wpływem ekstremistycznej demagogii. Trzy zazębiające się historie, których akcja rozgrywa się w małej miejscowości Lleida (rodzinne miasteczko reżysera), przedstawiają społeczeństwo tak skonfliktowane, że przed wybuchem może uratować je tylko głęboka odnowa. Catalunya über alles! (Katalonia ponad wszystko) to oparta na obserwacji dzisiejszej Katalonii krytyka ksenofobicznych postaw oraz rosnącego w siłę populizmu, który prowadzi do społecznego wykluczenia.
BOHATEROWIE
reż. Pau Freixas, Hiszpania 2010, 105’ (Współczesne Kino Katalońskie)
Festiwal Kina Hiszpańskiego Malaga 2010 – Nagroda Publiczności
Porównywany do GOONIES, legendarnego amerykańskiego hitu kinowego z lat 80., film BOHATEROWIE to porywająca opowieść o dziecięcej przyjaźni, o niezapomnianych i pełnych przygód wakacjach, których wspomnienia mają magiczną moc.
Młody specjalista od reklamy, którego kariera rozwija się wyśmienicie, za to życie osobiste wypełnia pustka, jedzie samochodem na ważne spotkanie biznesowe w innym mieście. Po drodze poznaje dziewczynę, która podróżuje autostopem, a wszystkie swoje rzeczy trzyma w niewielkim plecaku. Wygląda na to, że tej tak różniącej się od siebie dwójce nie uda się zaprzyjaźnić, jednak gdy oboje zaczynają wspominać najpiękniejsze chwile swojego dzieciństwa – ostatnie lato spędzone z paczką przyjaciół, pierwszą miłość, prawdziwe przygody... – nawiązuje się między nimi prawdziwa nić porozumienia. Wspólna podróż w przeszłość sprawi, że główny bohater z dnia na dzień wywróci swoje życie do góry nogami.
PIĘĆ METRÓW KWADRATOWYCH
reż. Max Lemcke, Hiszpania 2011, 90’ (Nowe Kino Hiszpańskie)
Festiwal Kina Hiszpańskiego Malaga 2011 – Najlepszy Film, Najlepszy Aktor, Najlepszy Scenariusz oraz Nagroda Krytyków
Uniwersalna i zabawna historia walki o własne M zainspirowana od kilku lat nękającym Hiszpanię kryzysem budowlanym. Alex i Virginia, para zakochanych tuż przed ślubem, kupują mieszkanie na obrzeżach wielkiego miasta z wymarzonym tarasem o powierzchni 5 m2. Wszystkie oszczędności wydają na wkład własny, a na spłatę całości biorą kredyt na 40 lat. W momencie kupna mieszkanie nie jest jeszcze ukończone, a kilka tygodni później, gdy budynek jest prawie gotowy, wszystkie prace na budowie nagle zostają wstrzymane. Okazuje się, że mieszkania powstają tu nielegalnie. Przyszli mieszkańcy powołują komitet protestacyjny i pozywają dewelopera do sądu, ale walka z potężną korporacją się przeciąga. Wraz z upływem czasu Alex staje się coraz bardziej spięty i przygnębiony, zaczyna zaniedbywać pracę, a jego związek z Virginią przechodzi kryzys. Zdeterminowany i zniecierpliwiony postanawia wziąć sprawy w swoje ręce...
NIE MA KTO PISAĆ DO PUŁKOWNIKA
reż. Arturo Ripstein, Meksyk 1999, 118’ (Magia literatury iberoamerykańskiej na dużym ekranie)
MFF Cannes 1999 – Konkurs Główny
FF Sundance 2000 – Nagroda dla Najlepszego Filmu Latynoamerykańskiego
Arturo Ripstein, jeden z najwybitniejszych twórców meksykańskiego kina, bierze na warsztat zaliczaną do arcydzieł współczesnej prozy iberoamerykańskiej powieść Gabriela Garcii Marqueza, przenosząc akcję wydarzeń do Meksyku lat 40. Film jest opowieścią o emerytowanym pułkowniku, weteranie wojny z kościołem katolickim, który od 27 lat czeka na obiecaną rentę, ale jak dotąd nie otrzymał jeszcze żadnego czeku. W każdy piątek chodzi na pocztę z nadzieją, że wreszcie coś nadejdzie, lecz na próżno. NIE MA KTO PISAĆ DO PUŁKOWNIKA jest wstrząsającym, choć pełnym charakterystycznej dla kolumbijskiego twórcy ironii, studium ludzkiej samotności i godności.
TU I TERAZ
reż. Juana Macias, Hiszpania 2010, 90’ (Nowe Kino Hiszpańskie)
Festiwal Kina Hiszpańskiego Malaga 2010 – Najlepszy Reżyser, Najlepszy Debiut Scenopisarski
Akcja filmu rozgrywa się na przestrzeni 24 godzin, podczas których Inés, Antonia, Marion i Mónica – cztery kobiety w różnym wieku i w odmiennej sytuacji życiowej – będą musiały, tu i teraz, podjąć decyzję, która może całkowicie zmienić ich życie. Czy 40-letnia Inés, której właśnie zaproponowano wymarzoną pracę, postanowi urodzić nieplanowane dziecko wbrew wszystkim i wszystkiemu? Czy Marion zrozumie, że jej małżeństwo się skończyło i będzie miała odwagę stawić temu czoła? Co zrobi Antonia, gdy mężczyzna jej życia po latach rozłąki poprosi ją o drugą szansę, teraz gdy jest szczęśliwą mężatką z dziećmi? Czy nastoletnia Mónica, której rodzina się rozpada, zaryzykuje wyprawę w nieznane z poznaną przez Internet bratnią duszą?
TU I TERAZ to opowieść o kobietach, które podejmują walkę z rutyną, stereotypami i własnym lękami. Muszą znaleźć w sobie siłę, by odrzucić wszystko, co latami budowały – i zacząć od zera. Wystarczy jeden dzień i jedna kluczowa decyzja, aby wywróciły swoje życie do góry nogami. Wspaniałe kreacje aktorskie, w tym znanej z AMORES PERROS Goi Toledo.
ROWER, ŁYŻKA, JABŁKO
reż. Carles Bosch, Hiszpania 2010, 96’ (Współczesne Kino Katalońskie)
Nagroda Goya 2011 – Najlepszy Film Dokumentalny
Nagroda Gaudi 2011 – Najlepszy Film Dokumentalny
Wybitny hiszpański dokumentalista Carles Bosch, nominowany do Oskara za film BALCEROS, tym razem podejmuje niepopularny w mediach problem chorych na Alzheimera. Przez dwa lata podąża z kamerą za byłym wieloletnim burmistrzem Barcelony i prezydentem regionalnego rządu Katalonii – Pasqualem Maragallem. Na wieść o swojej chorobie znany z niezwykłej charyzmy i energii polityk postanowił, że nie pozwoli zepchnąć się na margines społeczeństwa i swoim przykładem pokaże innym, jak nie tracić nadziei i walczyć z podstępną chorobą (nie chciał stać się kolejnym wstydliwym chorym, którym w domowym zaciszu opiekuje się rodzina.) Założył fundację prowadzącą badania nad chorobą Alzheimera z nadzieją, że odkryje ona lekarstwo, które pomoże milionom ludzi – oraz jemu samemu. ROWER, ŁYŻKA, JABŁKO to niezwykle szczera, wzruszająca, ale równocześnie optymistyczna i zabawna opowieść o niezłomnym człowieku, o doświadczeniach jego najbliższych, reakcji otoczenia, a także o metodach walki z nieuleczalną chorobą, na którą przy obecnej długości życia zapadać będzie coraz więcej ludzi na całym świecie.
ŻYCIE TO JEST TO
reż. Álex de la Iglesia, Hiszpania 2011, 98’ (film zamknięcia)
Berlinale 2012 – Pokaz Specjalny
MFF Cartagena de Indias 2012 – Film Zamknięcia
Kolejna zwariowana komedia twórcy HISZPAŃSKIEGO CYRKU – mistrza czarnego humoru, brawurowej satyry i zjadliwej ironii. Tym razem Álex de la Iglesia bierze na warsztat medialny cyrk i pragnienie sławy, opowiadając historię Roberto – speca od marketingu i autora powszechnie znanego hasła reklamowego Coca-Coli sprzed lat. Dziś jednak nikt o tym nie pamięta, a sfrustrowanego Roberto nikt nie chce zatrudnić. Szansa na zmianę złej passy pojawia się, gdy mężczyzna spada z rusztowania w ruinach rzymskiego amfiteatru w Kartagenie. Zawieszony pomiędzy życiem a śmiercią, z prętem wbitym w głowę, staje się natychmiast pożywką dla dziennikarzy, podczas gdy ekipy ratunkowe głowią się jak go uwolnić. Zdesperowany Roberto postanawia wykorzystać sytuację: zatrudnia agenta, by zbić fortunę na ekskluzywnych wywiadach i zapewnić rodzinie lepszą przyszłość. Intrydze sprzeciwia się jego kochająca żona (nominowana do Nagrody Goya Salma Hayek), podczas gdy żądny sukcesu agent dochodzi do wniosku, że uratowanie jego klienta to koniec lukratywnego biznesu...