3.03 SO 18:00
SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Koncert z okazji jubileuszu 65-lecia Dolnośląskiego Towarzystwa Muzycznego – recital fortepianowy Krzysztofa Jabłońskiego
Krzysztof Jabłoński należy do grona najwybitniejszych polskich pianistów. Artysta współpracuje ze znakomitymi dyrygentami, kameralistami i orkiestrami na całym świecie, jest też laureatem wielu międzynarodowych konkursów, w tym zdobywcą III nagrody na 11. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, na którym dwadzieścia lat później zajął miejsce przy stole jurorskim. Z okazji 65-lecia istnienia Dolnośląskiego Towarzystwa Muzycznego w wykonaniu Krzysztofa Jabłońskiego usłyszymy prawdopodobnie najbardziej popularne i należące do grupy najwybitniejszych dzieł polskiej pianistyki utwory. W dźwiękach Ballady g-moll Chopina odnajdziemy romantyczne, sentymentalne wspomnienia i fantazje kompozytora, doświadczymy siły i pasji w jego Etiudzie c-moll zwanej „Rewolucyjną”, blasku i dostojeństwa w Polonezie As-dur oraz ognistego, demonicznego Scherza b-moll. Na koncercie zabrzmią również na wskroś polskie: Krakowiak fantastyczny oraz Legenda Ignacego Jana Paderewskiego, a także spopularyzowana przez tego polskiego pianistę-polityka liryczno-melancholijna Etiuda b-moll Karola Szymanowskiego.
Koncert z okazji jubileuszu 65-leciaDolnośląskiego Towarzystwa Muzycznego
– recital fortepianowy Krzysztofa Jabłońskiego
Program:F. Chopin – Ballada g-moll op. 23,
Scherzo b-moll op. 31,Etiuda c-moll op. 10 nr 12,
Polonez As-dur op. 53K. Szymanowski – Etiuda b-moll op. 4 nr 3
I.J. Paderewski – Krakowiak fantastyczny op. 14 nr 6,Legenda op. 16 nr 1
4.03 ND 18:00
SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Już od czasów starożytnych muzyka nierozerwalnie połączona była z astronomią, wchodząc w skład tzw. quadrivium, czyli grupy będącej częścią siedmiu sztuk wyzwolonych. Pitagorejczycy wierzyli, że świat został stworzony z chaosu poprzez dźwięk i harmonię, a więc zgodnie z zasadami muzycznych proporcji. Uważali oni, że odległości między znajdującymi się w ruchu planetami odpowiadają interwałom muzycznym, planety zaś wytwarzają dźwięki, które z powodu swojej doskonałości i wzniosłości są dla nas niesłyszalne.
Cis, D, Fis, Gis, A to według estońskiego kompozytora Urmasa Sisaska dźwięki tzw. skali planetarnej, która stała się podstawą jego utworów. Bazując na trajektorii planet Układu Słonecznego, wyliczył on teoretyczne wysokości dźwięków dla obrotów Merkurego, Wenus, Ziemi, Marsa, Jowisza, Saturna, Urana, Neptuna i Plutona. Ku jego zaskoczeniu okazało się, że skala ta zgodna jest z japońską skalą pentatoniczną stylu muzycznego kumayoshi. Fakt, że w tym samym czasie w jego ręce trafił katolicki modlitewnik z łacińskimi tekstami, Sisask uznał wręcz za symboliczny. Prace nad 24 pieśniami religijnymi na chór mieszany pod wspólną nazwą Gloria Patri kompozytor ukończył w 1988 roku. Wszystkie pieśni tworzące cykl zostały zaaranżowane w stylu kumayoshi w oparciu o różnorodne techniki kompozytorskie i style muzyczne. Usłyszymy je podczas koncertu połączonego z niezwykle nastrojową prezentacją multimedialną ruchu planet.
Krzysztof Szydzisz – dyrygent
Chór Filharmonii Wrocławskiej
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne
Program:
U. Sisask – Gloria Patri
Nadchodzące wydarzenia i koncerty
9.03.2012, Piątek, godz. 19:00
Sala koncertowa Filharmonii
Koncert wielkopostny
Andrzej Kosendiak – dyrygent
Sabine Goetz – sopran
Iwona Leśniowska-Lubowicz – sopran
Monika Wieczorkowska – sopran
Piotr Łykowski – kontratenor
Jacek Wisłocki – tenor
Bogdan Makal – bas
Zespół Instrumentów Dawnych
Program:
F. Couperin – Leçons de ténebres
A. M. Bononcini – Stabat Mater
16.03.2012, Piątek, godz. 19:00
Sala koncertowa Filharmonii
Koncert symfoniczny
Gabriel Chmura – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej
Program:
P. Hindemith – Symfonia „Mateusz Malarz”
F. Schubert – IX Symfonia C-dur „Wielka” D 994
17.03.2012, Sobota, godz. 18:00
Sala koncertowa Filharmonii
Recital fortepianowy w ramach Dni Krajów Francuskojęzycznych
François Dumont – fortepian
Program:
F. Chopin – Polonez-Fantazja As-dur op. 61, Berceuse Des-dur op. 57, Walc cis-moll op. 64 nr 2,
Barkarola Fis-dur op. 60, Walc Es-dur op.18 „Grande Valse Brillante”
C. Debussy – Suite Bergamasque, Estampes
M. Ravel – La Valse
Współorganizacja: Alliance Française Stowarzyszenie Wrocław
18.03.2012, Niedziela, godz. 18:00
Sala koncertowa Filharmonii
Jarosław Thiel – dyrygent
Soliści Chóru Filharmonii Wrocławskiej
Chór Filharmonii Wrocławskiej
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Program:
J.D. Zelenka – Miserere c-moll ZWV 57, Missa Votiva ZWV 18
23.03.2012, Piątek, godz. 19:00
Sala koncertowa Filharmonii
Michał Klauza – dyrygent
Tomasz Strahl – wiolonczela
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej
Program:
D. Szostakowicz – Uwertura uroczysta op. 96
N. Miaskowski – Koncert wiolonczelowy c-moll op. 66
S. Rachmaninow – Tańce symfoniczne op. 45
24.03.2012, Sobota, godz. 18:00
Mediateka
Kwintety smyczkowe z kontrabasem i twórczość kompozytorów wrocławskich
NFM Ensemble:
Bartosz Bober – skrzypce
Wojciech Hazuka – skrzypce
Magdalena Gołemberska – altówka
Maciej Kłopocki – wiolonczela
Janusz Musiał – kontrabas
Katarzyna Dziewiątkowska-Mleczko – wokal
Filip Kołodziej – saksofon
Mateusz Ryczek – komputer
Anna Porzyc – komputer
Program:
K. Dziewiątkowska-Mleczko – Secret na głos i komputer
D. Milhaud – II Kwintet smyczkowy
A. Porzyc – Copyright na wokalistkę i live electronics
A. Dvořák – Walce op. 54 nr 1 i 4, Kwintet smyczkowy G-dur op. 77
T. Hauta-aho – Almost a serious duo
M. Ryczek – Sagittarius A na saksofon barytonowy i komputer