Wydarzenia

Filharmonia Wrocławska zaprasza w marcu i kwietniu

23.03.-04.04.2012

23.03 PT 19:00
SALA KONCERTOWA FILHARMONII

Podczas koncertu usłyszymy dzieła trzech rosyjskich kompozytorów, których losy uwikłane były w dramatyczne dzieje polityczne narodu. Artyści stawali często przed wyborem między współpracą z władzami a popadnięciem w całkowitą niełaskę.

W 1936 roku w stalinowskiej Rosji młody Dymitr Szostakowicz naraził się władzom po incydencie związanym z wystawieniem jego opery Lady Macbeth mceńskiego powiatu. Stalin opuścił teatr bez słowa, co wówczas równoznaczne było niemalże z wyrokiem śmierci. W gazecie partyjnej ukazał się artykuł pt. „Chaos zamiast muzyki”, w którym kompozytor został posądzony o „lewicową zwyrodniałość”. W konsekwencji wszystkie jego utwory usunięto z afiszy. Od 1936 do 1938 roku prowadzono z „formalistycznym i obywatelsko-dekadenckim” artystą zimną wojnę. Kompozytor zmuszony był pisać w zgodzie z wymaganiami socjalistycznego reżimu. W 1954 roku, po śmierci Stalina, dyrektor Teatru Bolszoj, chcąc uczcić rocznicę wybuchu rewolucji październikowej, zamówił u Szostakowicza Uwerturę uroczystą. Kompozytor zakończył pracę nad utworem w ciągu zaledwie dwóch dni. Jego przyjaciel Lew Nikołajewicz Lebiediński opowiadał: „Prędkość, z jaką pisał on tę uwerturę była oszałamiająca… podczas gdy tak lekko pisał muzykę, mógł równocześnie rozmawiać i opowiadać dowcipy – tak jak legendarny Mozart. Śmiał się i chichotał, i jednocześnie komponował”. Dzieło okazało się wielkim sukcesem, a kompozytor przyznał później, iż w rzeczywistości Uwertura jest... radosnym świętowaniem śmierci Stalina.

W programie również Koncert wiolonczelowy Nikołaja Miaskowskiego, za który kompozytor otrzymał przyznawaną za wybitne osiągnięcia Nagrodę Stalina oraz Tańce symfoniczne Siergieja Rachmaninowa.

Michał Klauza – dyrygentTomasz Strahl – wiolonczela
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej

Program:D. Szostakowicz – Uwertura uroczysta op. 96
N. Miaskowski – Koncert wiolonczelowy c-moll op. 66S. Rachmaninow – Tańce symfoniczne op. 45

 

24.03 SO 18:00
MEDIATEKA

Kwintety smyczkowe z kontrabasemi twórczość kompozytorów wrocławskich

Program dzisiejszego wieczoru to prawdziwa uczta muzyczna dla miłośników twórczości czeskiego kompozytora Antonína Dvořáka. Tym razem usłyszą Państwo kameralne kompozycje mistrza: Kwintet smyczkowy G-dur op.77 i dwa walce op. 54. To utwory, które podobnie jak cała twórczość Dvořáka są przesycone duchem optymizmu, wiary w ludzi i życie, ale przede wszystkim niezwykłą inwencją melodyczną. Ta cecha w połączeniu z mistrzostwem w zakresie formy stawia Czecha w czołówce najwybitniejszych kompozytorów wszechczasów.

NFM Ensemble zaprezentuje dzisiejszego wieczoru także II Kwintet smyczkowy dwudziestowiecznego francuskiego kompozytora Dariusa Milhauda, który był czołowym przedstawicielem „Les Six”. To muzyka prosta, dowcipna, czasem prowokacyjna, która powstała jako sprzeciw wobec estetyki wagnerowskiej i impresjonizmu. Oprócz kwintetów wykonane zostanie także Almost a serius duo na skrzypce i kontrabas współczesnego fińskiego kompozytora Teppo Hauta-aho. Choć przydomek „współczesny” często kojarzy się z utworami trudnymi percepcyjnie to trzeba zaznaczyć, że Almost a serius duo to błyskotliwa kompozycja, przeważnie tonalna, która zawiera stylizacje ludowe i bazuje na nieregularnych rytmach. Utwór znakomicie prezentuje różnice i podobieństwa między najwyższym i najniższym instrumentem kwintetu smyczkowego.

Podczas koncertu kwintety przeplatane będą utworami kompozytorów wrocławskich młodego pokolenia.

Kwintety smyczkowe z kontrabasem

i twórczość kompozytorów wrocławskich

NFM Ensemble:
Bartosz Bober – skrzypce
Wojciech Hazuka – skrzypce
Magdalena Gołemberska – altówka
Maciej Kłopocki – wiolonczela
Janusz Musiał – kontrabas

Katarzyna Dziewiątkowska-Mleczko – wokal
Filip Kołodziej – saksofon
Mateusz Ryczek – komputer
Anna Porzyc – komputer

Program:
K. Dziewiątkowska-Mleczko – Secret na głos i komputer
D. Milhaud – II Kwintet smyczkowy
A. Porzyc – Copyright na wokalistkę i live electronics
A. Dvořák – Walce op. 54 nr 1 i 4, Kwintet smyczkowy G-dur op. 77
T. Hauta-aho – Almost a serious duo
M. Ryczek – Sagittarius A na saksofon barytonowy i komputer

 

24.03  SO 18:00
SALA KONCERTOWA FILHARMONII

25.03 ND 18:00
SALA KONCERTOWA FILHARMONII

Radosne śpiewy ptaków, szum strumienia, letnia burza, obficie zakrapiane szlachetnym napojem Bachusa świętowanie zakończonych żniw, szczękanie zębami i ostrożne stąpanie po lodzie to obrazy jakie jawią nam się podczas słuchania jednego z najsłynniejszych dzieł – cyklu koncertów Cztery pory roku Antonia Vivaldiego. Zbiór utworów Astora Piazzolli, choć również ilustrujący pory roku, całkowicie różni się charakterem i stylem od barokowego dzieła. Obie kompozycje dzieli wiele: ponad dwieście lat różnicy w czasie ich powstania, odrębne kontynenty, osobowości artystów i style muzyczne. Łączy jedynie inspiracja.

Estaciones Portenas Piazzolli, inaczej zwane Czterema porami roku Buenos Aires, to zbiór utworów napisanych w rytmie tanga, które początkowo przeznaczone były na skrzypce, fortepian, gitarę elektryczną, kontrabas i bandoneon, czyli standardowy skład zespołu kompozytora – Quinteto tango nuevo. W 2009 roku rosyjski dyrygent Leonid Diesjatnikow stworzył zupełnie nową aranżację na skrzypce solo z towarzyszeniem orkiestry, która poprzez cytaty zaczerpnięte z dzieła Vivaldiego stanowiła idealny pomost oraz niezwykle interesujące połączenie utworu barokowego z XX-wiecznymi ognistymi, pełnymi energii tangami Piazzolli.

Christian Danowicz – dyrygent, skrzypce
Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum

Program:
A. Vivaldi – Cztery pory roku op. 8
A. Piazzolla – Cuatro Estaciones Portenas

 

25.03 ND 18:00
ORATORIUM MARIANUM

Włoskie i angielskie madrygały

„Człowiekiem jestem i nic co ludzkie nie jest mi obce” głosiło główne hasło renesansowego humanizmu. Cechą charakterystyczną tej epoki było wzmożone zainteresowanie kulturą antyczną Greków i Rzymian, większe zainteresowanie człowiekiem, jego poglądami, dążeniami i poszukiwaniem sensu życia. Muzyka upowszechniła się wśród szerokich warstw społeczeństwa. Był to czas rozwoju wielogłosowości, szczególnie w muzyce chóralnej a cappella. Ideałem brzmienia stał się kilkugłosowy chór. Do najpopularniejszych form tej epoki należały madrygały, których tematem najczęściej była miłość i związane z nią cierpienia, a także wynikająca z niej radość, złość czy pragnienie zemsty. Różnorodnych tematów dostarczała również natura. Oprócz jej piękna dostrzegano przemijanie czasu, a wraz z nim – ludzkiego życia. Krótki, ale bujny rozkwit przeżyła muzyka renesansowa w angielskiej szkole madrygałowej, której utwory stanowiły często kopie włoskich wzorów.

Na koncercie usłyszymy angielskie i włoskie madrygały renesansowe w wykonaniu Chóru Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją angielskiego dyrygenta specjalizującego się w repertuarze muzyki dawnej – Roberta Hollingwortha.

Włoskie i angielskie madrygały

Robert Hollingworth – dyrygent
Chór Filharmonii Wrocławskiej

Program:
W. Byrd – This sweet and merry month of May, Though Amaryllis dance in green
J. Ward – Weep forth your tears
T. Tomkins – Was ever wretch tormented
T. Weelkes – As Vesta was from Latmos Hill, Noel, adieu thou court's delight
C. Monteverdi – Rimanti in pace, Ecco Silvio

 

Nadchodzące wydarzenia i koncerty

29.03.2012, Czwartek, godz. 19:00
Sala koncertowa Filharmonii

Lutosławski Quartet

Program:
A. Lasoń – V Kwartet smyczkowy „Siedem i pół kwartetu”
L. van Beethoven – Kwartet smyczkowy c-moll op. 18 nr 4

 

30.03.2012, Piątek, godz. 19:00
Sala koncertowa Filharmonii

Marcin Nałęcz-Niesiołowski – dyrygent
Krzysztof Jakowicz – skrzypce
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej

Program:
K. Penderecki – Przebudzenie Jakuba
N. Miaskowski – Koncert skrzypcowy d-moll op. 44
D. Szostakowicz – I Symfonia f-moll op. 10

 

31.03.2012, Sobota, godz. 18:00
Sala koncertowa Filharmonii

Z kwintetem i humorem – koncert primaaprilisowy

Wrocławski Kwintet Dęty

Program:
G. Rossini, E. Grieg, Ch. Gounod, C. Saint-Saëns, W.A. Mozart

 

1.04.2012, Niedziela, godz. 18:00
Sala koncertowa Filharmonii

Koncert wielkopostny

Włodzimierz Szomański – dyrygent
Spirituals Singers Band
Chór Politechniki Wrocławskiej
Zespół Instrumentalistów

Program:
W. Szomański – Siedem boleści Maryi, Stabat Mater

 

3.04.2012, Wtorek, godz. 19:00
Oratorium Marianum

Koncert kameralny w ramach 16. Wielkanocnego Festiwalu
im. Ludwiga van Beethovena

Artis Quartet

Michel Lethiec – klarnet
Kaja Danczowska – skrzypce
Edgar Moreau – wiolonczela
Yeol Eum Son – fortepian

Program:
J. Haydn – Kwartet smyczkowy op. 20/4
D. Szostakowicz – VIII Kwartet smyczkowy op. 110
I. Strawiński – Suita z baletu Historia żołnierza na skrzypce, klarnet i fortepian
O. Messiaen – Kwartet na koniec czasu

Koncert organizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena

 

4.04.2012, Środa, godz. 18:00
Sala koncertowa Filharmonii

Julian Podger – dyrygent, Ewangelista
Trinity Baroque
Wrocławska Orkiestra Barokowa

Program:
J.S. Bach – Pasja wg św. Jana BWV 245

 

Informacje o koncertach, rezerwacje biletów:

BILETY ON-LINE: WWW.BILETY.NFM.WROCŁAW.PL


tel. 071/ 342 24 59 | 071/ 792 10 00 | 071/ 330 52 24
www.filharmonia.wroclaw.pl

Zachęcamy do wyrobienia Karty Melomana. Zasady, według których można stać się właścicielem Karty, a także przywileje płynące z jej posiadania dostępne są na
stronie internetowej Filharmonii Wrocławskiej. 

loading...