20.01 PT 19:00
SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Przebój Summertime potrafią zanucić chyba wszyscy. Ta najsłynniejsza kołysanka świata, wykonywana przez gwiazdy muzyki pop, rocka i jazzu, jest jedną z operowych arii autorstwa Georga Gershwina. Gdy kompozytor pisał operę Porgy and Bess był już człowiekiem sukcesu znanym z Błękitnej rapsodii i Amerykanina w Paryżu. Jego musicale królowały na Broadwayu, a za muzykę do filmów dostawał wysokie honoraria. Postanowił więc zmierzyć się z tak klasycznym i poważnym gatunkiem jak opera. Stworzył zupełnie nietuzinkowe dzieło opowiadające o życiu i miłości czarnoskórych tytułowych bohaterów pochodzących ze slumsów w Charleston w Południowej Karolinie. Wartością nadrzędną utworu stała się muzyka o afroamerykańskim rodowodzie. W ariach znajdujemy elementy jazzu i negro spirituals, a w pamięci zostają melodie Summertime, It Ain’t Necessarily So czy I Got Plenty ‘o Nuttin, których popularność skłoniła kompozytora do stworzenia suity zawierającej tematy z opery Porgy and Bess.
Napisanie tryptyku symfonicznego Images, którego część drugą stanowi Iberia, zajęło Claude’owi Debussy’emu aż siedem lat. To dzieło, w którym nadrzędną staje się fascynacja kompozytora kolorystyką dźwiękową, „malowaniem muzycznych pejzaży”. W Iberii Debussy zawarł esencję Hiszpanii, a środkiem ku temu stały się hiszpańskie melodie i rytmy, które ułożyły się w bardzo interesujący dźwiękowy obraz.
Oprócz utworów wyłącznie orkiestrowych w programie koncertu znajdą się również dzieła Debussy’ego i Gershwina przeznaczone na fortepian z towarzyszeniem orkiestry, które zabrzmią w wykonaniu bułgarskiego pianisty Ludmila Angelova, artysty wyróżnionego w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina. Towarzyszyć mu będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Vladimira Kiradjieva.
Vladimir Kiradjiev – dyrygent
Ludmil Angelov – fortepian
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej
Program:
C. Debussy – Iberia, Fantazja na fortepian i orkiestrę
G. Gershwin – Koncert fortepianowy F-dur, Suita Porgy and Bess
21.01 i 22.01
SO i ND 18:00
SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Koncerty noworoczne
Koncert noworoczny zawsze utożsamiany jest z muzycznym Wiedniem. Dlatego w Filharmonii Wrocławskiej rozbrzmiewać będą strzelające korki od szampana w Champagne-Polka, tańce rumuńskie i walce typowe dla muzyki wiedeńskiej. Utwory Johanna Straussa (syna), Alexandra Kukelki, Beli Bartóka oraz Antonina Dvořáka usłyszymy w wykonaniu Neue Wiener Schrammeln Quartet i Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum pod dyrekcją Ernsta Kovacica.
Czym jest Schrammel? To charakterystyczne dla muzyki Wiednia połączenie elementów ludowych z muzyką klasyczną. Nazwa powstała od nazwiska dwóch skrzypków: Johanna i Josefa Schrammelów, którzy starali się dowieść wyjątkowości tego stylu, co znacznie wpłynęło na rozwój wiedeńskiej sceny muzycznej końca XIX wieku. W skład typowej kapeli wiedeńskiej wchodzi dwoje skrzypiec, akordeon oraz kontragitara, która posiada jedenaście dodatkowych strun basowych. Zespół Neue Wiener Concert Schrammeln, bazując na wiedeńskiej elegancji i uroku, zachwyca interpretacją walców, polek, marszów i innych tańców. Niektórzy uważają, że tych czworo instrumentalistów wprowadza do muzyki europejskiej „powiew świeżego powietrza”.
Koncerty noworoczne
Ernst Kovacic – dyrygent
Neue Wiener Concert Schrammeln
Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum
Program:
J. Strauss – Champagne-Polka op. 211, An der Moldau op. 366, Kaiserwalzer op. 437
A. Kukelka – Koncert na Schrammelquartett i orkiestrę smyczkową
A. Strohmayer – Taniec h-moll
P. Havlicek – Unsterblich zerbröselt
B. Bartók – Rumuńskie tańce ludowe SZ56
A. Dvořák – 2 Walce op. 54
22.01 ND 18:00
ORATORIUM MARIANUM
Czarodziejski flet Mozarta na pierwszy rzut oka wydaje się być niewinną bajką o księciu szukającym swej ukochanej i jego wesołym kompanie. To jednak tylko pozory. Kompozytor zawarł w operze ukryte treści dotyczące wartości, takich jak miłość, wierność czy poświęcenie. Z dzieła uczynił iście filozoficzną powieść będącą polemiką z ideologią masońską i związanymi z nią różnymi stopniami wtajemniczenia. Stąd w utworze można znaleźć liczne odniesienia do bogatej symboliki wolnomularstwa. Tonacja Es-dur ma stanowić trzy stopnie wtajemniczenia, a akordy rozpoczynające uwerturę – trzykrotne pukanie adepta do bramy Świątyni Najwyższego Światła. Kunszt kompozytorski Mozarta zagwarantował możliwość podziwiania dzieła zarówno tym, którzy swobodnie poruszają się wśród meandrów symboliki masońskiej, jak i zupełnym laikom.
Symfonia D-dur nr 104 Josepha Haydna została napisana podczas drugiego pobytu kompozytora w Londynie, do którego wyjechał w celach zarobkowych. Jak sam zanotował w swoim diariuszu: „Za jednym razem zarobić tak dużo można tylko w Anglii”. Koncert, na którym Haydn po raz pierwszy poprowadził dzieło, zakończył się jednym z największych triumfów kompozytora w stolicy. W programie koncertu znajdzie się również II Symfonia Beethovena pochodząca ze schyłku pierwszego okresu twórczości. Wszystkie dzieła zostały przearanżowane na zespoły kameralne, w których skład wchodzą soliści Wrocławskiej Orkiestry Barokowej oraz – specjalizująca się w grze na pianoforte – Katarzyna Drogosz.
Katarzyna Drogosz – pianoforte
Soliści Wrocławskiej Orkiestry Barokowej:
Jana Semerádová – flet
Zbigniew Pilch – skrzypce
Adam Pastuszka – skrzypce
Dominik Dębski – altówka
Jarosław Thiel – wiolonczela
Program:
W.A. Mozart – Uwertura z opery Czarodziejski flet KV 620
w aranżacji na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę
L. van Beethoven – II Symfonia D-dur w aranżacji na skrzypce, wiolonczelę i pianoforte
J. Haydn – Symfonia nr 104 D-dur w aranżacji na flet, kwartet smyczkowy i pianoforte
Nadchodzące wydarzenia i koncerty
27.01.2012, Piątek, godz. 19:00
Sala koncertowa Filharmonii
Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent
Malwina Lipiec – harfa
Monika Koźluk – obój
Jagoda Krawczewska – flet
Chór Filharmonii Wrocławskiej
Program:
P. Eben – Recky Slovnik
S. Paulus – Three Nativity Carols, Carols for Spring and Summer
C.A.P. Cornelius – Three Kings
M. Chandler – Hymn on the Morning of Christ Nativity
B. Chilcott – Jesus, Jesus Rest Your Head, The Heart-in-Waiting, Nova! Nova!, The Rose in the Middle of Winter
J. Rutter – Be Thou My Vision, The King of Love My Shepherd, We Plough the Fields and Scatter, There is a Flower
28.01.12, Sobota, godz. 18:00
Sala koncertowa Filharmonii
Koncert karnawałowy – „Z chórem po świecie”
Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent
Chór Kameralny Akademii Medycznej
Program:
A. Piazzolla, E. Sole, J. Wasowski, A. Greff, M. Hronek, J. Maklakiewicz,
P. Knight, P. McCartney / J. Lennon, E. Elgar, J. Rutter, G. Gershwin, S. Wonder,
J. Erb, P. Simon, M. Brewer, G. Ives
29.01.2012, Niedziela, godz. 18:00
Sala koncertowa Filharmonii
Od habanery do tanga
Christian Danowicz – prowadzenie
Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum
Program:
G. Bizet, A. Piazzolla, P. Sarasate
3.02.2012, Piątek, godz. 19:00
Sala koncertowa Filharmonii
Jacek Kaspszyk – dyrygent
Maciej Młodawski – wiolonczela
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej
Program:
A. Dvořák – Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104, VII Symfonia d-moll op. 70
4.02.2012, Sobota, godz. 17:00 i 20:00
Sala koncertowa Filharmonii
Tanga świata
Christian Danowicz – skrzypce, prowadzenie
Zespół Al Tango:
Piotr Rafałko – wokal
Jarosław Kutera – akordeon
Tomasz Pawłowski – fortepian
Maciej Maciejewski – kontrabas
Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum