3.02 PT 19:00
SALA KONCERTOWA FILHARMONII
„Gdybym wiedział, że wiolonczela jest zdolna do takich rzeczy, sam bym napisał ten koncert” – oznajmił Johannes Brahms po wysłuchaniu Koncertu wiolonczelowego h-moll Antonína Dvořáka. Czeski kompozytor uważał wcześniej, że brzmienie wiolonczeli jest idealne dla orkiestry, ale niewystarczające, gdy ta ma pełnić rolę instrumentu solowego. Do dziś nie wiadomo, kto przyczynił się do zmiany zapatrywań Dvořáka. Przypuszczalnie był to największy czeski wiolonczelista tamtych czasów Hanuš Wihan lub przyjaciel kompozytora i wiolonczelista Filharmoników Nowojorskich Victor Herbert. Pierwsze szkice utworu powstały wiosną 1894 roku, większość pracy wykonana została w zimie pod koniec pobytu w Nowym Jorku, a ostateczne przeróbki – po powrocie do Pragi. W drugiej części utworu kompozytor zamieścił cytat pieśni „Let Me Wander Alone in My Dreams” pochodzącej z cyklu op. 82. Był to prawdopodobnie ulubiony utwór Josefiny – szwagierki kompozytora i zarazem niespełnionej jego miłości, która umarła w czasie, gdy koncert powstawał.
VII Symfonia d-moll Dvořáka została napisana w 1885 roku na prośbę Londyńskiego Towarzystwa Filharmonicznego, które nadało kompozytorowi miano honorowego członka. To przepełnione smutkiem i tęsknotą dzieło powstało zaledwie w trzy miesiące. Szkic pierwszej części zajął pięć dni, a dziesięć dni później powstała część druga. To szybkie tempo pracy nie umniejsza jednak piękna symfonii.
Utwory Dvořáka usłyszymy w wykonaniu koncertmistrza wiolonczel Macieja Młodawskiego oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka.
Jacek Kaspszyk – dyrygent
Maciej Młodawski – wiolonczela
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej
Program:A. Dvořák – Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104, VII Symfonia d-moll op. 70
4.02 SO 11:00
SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Koncert charytatywny „Życie jest przyszłością”
Koncert charytatywny „Życie jest przyszłością” to pierwszy z serii koncertów, jakie muzycy Filharmonii Wrocławskiej zamierzają zorganizować na rzecz bliskich im osób.
Koncert i zbiórka pieniędzy odbędzie się na rzecz Agnieszki Gruby – nastolatki chorej na SM.
Koncert charytatywny „Życie jest przyszłością”
Orkiestra Kameralna „Artlibitum”
Radosław Pujanek – koncertmistrz
Wrocławski Kwintet Dęty
Lutosławski Quartet
Miłosz Rutkowski – wibrafon
Shoko Sakai – marimba
Piotr Bugaj – trąbka
Wojciech Merena – obój
Chór Filharmonii Wrocławskiej
Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent
Beata Solnicka – prowadzenie koncertu
Program:
W.A. Mozart / Ph. Buttall – Samba alla Turca
H. Mancini – Różowa pantera
A. Piazzolla – Libertango , Milonga del Angel
Beauty and the Beast
M. Rutkowski – New Year’s Day
G. Ives – Name the tune
Q. Jones – September
E. Dymek-Kuś – Bagatela nr 3, The Beatles w barokowym stylu
4.02 SO 17:00 i 20:00
SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Tanga świata
Szerszej publiczności znane z takich filmów, jak „Zapach kobiety” czy „Prawdziwe kłamstwa”, niegdyś kojarzone z brylantyną we włosach i różą w zębach – namiętne, zmysłowe, uwodzicielskie tango. Ten emocjonujący taniec od ponad stu lat święci triumfy na całym świecie. Narodził się w Argentynie wśród napływających masowo emigrantów poszukujących wolności. Wyrażał ich żale, tęsknoty i opowiadał o niespełnionych marzeniach. Swoje wielkie odrodzenie przeżył w latach 80. ubiegłego wieku dzięki Astorowi Piazzolli, który stworzył tango nuevo – zmodernizowaną formę tanga argentyńskiego z charakterystycznymi dla kompozytora akcentami na pierwszą, czwartą i siódmą ósemkę taktu. Paradoksalnie rytm ten został zaczerpnięty z żydowskiej muzyki weselnej, którą we wczesnych latach dzieciństwa słyszał Piazzolla.
Na ten emocjonujący wieczór zaprasza zepół Al Tango, a także Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum, która pod przewodnictwem urodzonego w Argentynie Christiana Danowicza wykona tanga Carlosa Gardela, Gerardo Rodrigueza, Astora Piazzolli i naszego rodzimego twórcy – Jerzego Petersburskiego.
Tanga świata
Christian Danowicz – skrzypce, prowadzenie
Zespół Al Tango:
Piotr Rafałko – wokal
Jarosław Kutera – akordeon
Tomasz Pawłowski – fortepian
Maciej Maciejewski – kontrabas
Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum
5.02 ND 18:00
MUZEUM PANA TADEUSZA
Koncert w Muzeum Pana Tadeusza to spotkanie z muzyką baroku, wiolonczelą barokową i nieodłącznym instrumentem tej epoki – klawesynem. Wystąpi wiolonczelista Jakub Kościukiewicz oraz klawesynistka Ewa Mrowca. Oboje są aktywnymi muzykami na polskiej scenie muzycznej. Instrument, na którym gra Jakub Kościukiewicz, zbudowany został na Dolnym Śląsku w 1790 roku, a konkretnie w Szklarskiej Porębie (wówczas Schreibehau) przez Gottfrieda Siegismunda Liebicha.
Program koncertu to przegląd tzw. żelaznego repertuaru wiolonczelowego z okresu późnego baroku. Dominujący ówcześnie styl włoski odcisnął swe piętno niemal na całej mapie muzycznej kontynentu, również w Niemczech i Anglii. Usłyszymy największych gigantów baroku: Bacha, Händla i Vivaldiego oraz prekursora wiolonczeli jako instrumentu solowego i autora pierwszych sonat na wiolonczelę i basso continuo, a także solowych ricercarów – Domenica Gabriellego, bez którego nie byłoby literatury wiolonczelowej w baroku. Zabrzmi również dzieło Telemanna będące wręcz encyklopedycznym przykładem sonaty barokowej, choć jest jedyną sonatą w jego dorobku artystycznym. Vivaldi napisał dziewięć sonat wiolonczelowych; usłyszą Państwo mniej znaną z nich, ale jedną z najbardziej ekspresyjnych i o typowo włoskim temperamencie.
Jakub Kościukiewicz – wiolonczela
Ewa Mrowca – klawesyn
Program:
D. Gabrielli – Sonata G-dur na wiolonczelę i b.c., Ricercar II na wiolonczelę solo
G.F. Händel / W. Babell – Vo far Guerra na klawesyn solo
ze zbioru Suits of the most celebrated lessons collected and fitted to the harpsichord or spinnet
G.F. Telemann – Sonata D-dur na wiolonczelę i b.c.
J.S. Bach – I Suita G-dur na wiolonczelę solo BWV 1007
A. Vivaldi – Sonata a-moll na wiolonczelę i b.c. RV 44
Nadchodzące wydarzenia i koncerty
10.02.2012,
Piątek, godz. 19:30
Sala koncertowa Filharmonii
Michał Nesterowicz – dyrygent
Rachel Barton Pine – skrzypce
Orkiestra Akademii Beethovenowskiej
Program:
J. Sibelius – Peleas i Melizanda op. 46
A. Vivaldi – Cztery pory roku op. 8
12.02.2012, Niedziela, godz. 16:00 i 19:00
Sala koncertowa Filharmonii
Chór na bis
Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent
Chór Filharmonii Wrocławskiej
Program:
R. Burns – Auld Lang Syne
P. Gritton – Three-minute Messiah
G. Ives – Name That Tune
F. Bridge – The Goslings
J. Rutter – Home is a Special Kind of Feeling
R. Genee – Italian Salad, Sourwood Mountain
G. Turner – Tequila Samba
J. Kosma – Autumn Leaves
C. Porter – Begin the Beguine
J. Kern – Smoke Gets in Your Eyes
G. Gershwin – Summertime
V. Youmans – Tea for Two
J. Garland – In the Mood
12.02.2012, Niedziela, godz. 18:00
Oratorium Marianum
Alfredo Bernardini – obój
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Program:
G.F. Händel – Muzyka na wodzie – I Suita F-dur HWV 348
T. Albinoni – Introduzione seconda g-moll z Balletti a cinque na smyczki i b.c.
A. Vivaldi – Concerto for Dresden D-dur RV 562
G.F. Händel – 2 Arie na 2 oboje, 2 rogi i fagot HWV 410 i HWV 411
G.P. Telemann – Koncert c-moll na obój i orkiestrę TWV 51:c2
J.S. Bach – Sinfonia F-dur BWV 1071
14.02.2012, Wtorek, godz. 18:00 i 20:15
Sala koncertowa Filharmonii
Koncerty walentynkowe
Jan Walczyński – dyrygent
Magdalena Zawartko – wokal
Instrumentaliści Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej
Tomasz Krajewski – prowadzenie
Program:
Piosenki o miłości
17.02.2012, Piątek, godz. 19:00
Sala koncertowa Filharmonii
Ernst Kovacic – dyrygent
Chrisitan Danowicz – skrzypce
Michał Micker – altówka
Marcin Misiak – wiolonczela
Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum
Program:
F. Martin – Pięć etiud na orkiestrę smyczkową
A. Schnittke – Koncert potrójny na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową
I. Eröd – Etiudy na orkiestrę smyczkową
J. Suk – Serenada na orkiestrę smyczkową op. 6
19.02.2012, Niedziela, godz. 18:00
Sala koncertowa Filharmonii
Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce
Tomasz Strahl – wiolonczela
Krzysztof Jabłoński – fortepian
Program:
F. Chopin – Grand duo concertant E-dur na temat z opery Robert Diabeł Meyerbeera op. 16A
J. Brahms – Trio H-dur op. 8 nr 1
S. Rachmaninow – Trio elegijne d-moll op.