Wydarzenia

Filharmonia Wrocławska zaprasza

10-26.02.2012

10.02

PT19:30
SALA KONCERTOWA FILHARMONII

Opowieść o nieszczęśliwej miłości Peleasa i Melizandy przepełniona jest smutkiem i melancholią stanowiącymi nieodłączny element życia. Świat w dramacie Maurice’a Maeterlincka jest odrealniony, tajemniczy, a reakcje i zachowania bohaterów pozostają w ścisłym związku z wszechwładnym „przeznaczeniem” panującym nad losem każdego człowieka. Dzieło to miało wskazywać odbiorcom istnienie pozazmysłowej sfery rzeczywistości. Pełna refleksji i melancholii jest również dziewięcioczęściowa suita Jeana Sibeliusa napisana w 1905 roku do utworu belgijskiego dramaturga i będąca jego muzyczną ilustracją.

O zgoła odmiennym charakterze jest jedno z najbardziej znanych dzieł Antonia Vivaldiego – cykl koncertów skrzypcowych Cztery pory roku. Są one wybitnym przykładem barokowej muzyki ilustracyjnej, a powstały na podstawie anonimowych sonetów, o których autorstwo podejrzewany jest sam kompozytor.

Na koncercie wystąpi uważana za jedną z najbardziej utalentowanych i charyzmatycznych amerykańskich skrzypaczek młodego pokolenia Rachel Barton Pine. Artystka debiutowała w wieku siedmiu lat, a od początku swojej kariery współpracowała z takimi osobistościami, jak Zubin Mehta, Erich Leinsdorf czy Placido Domingo. Towarzyszyć jej będzie najmłodszy zespół symfoniczny w Polsce, który tworzą najwybitniejsi studenci i absolwenci wyższych uczelni muzycznych w Krakowie, Stuttgarcie, Karlsruhe, Brukseli, Paryżu oraz Grazu. Zespół poprowadzi dyrektor artystyczny Narodowej Orkiestry Symfonicznej w Santiago de Chile – niezwykle utalentowany Michał Nesterowicz.


Michał Nesterowicz – dyrygent
Rachel Barton Pine – skrzypce
Orkiestra Akademii Beethovenowskiej

Program:
J. Sibelius – Peleas i Melizanda op. 46
A. Vivaldi – Cztery pory roku op. 8

Więcej szczegółów

12.02

ND18:00
ORATORIUM MARIANUM

Na muzycznej mapie barokowej Europy wyraźnie zarysowały się państwa, które wiodły prym w rozwoju kulturalnym całego ówczesnego i późniejszego świata. Najwspanialszymi, a przez to najbardziej pożądanymi muzykami mogły poszczycić się dwory niemieckie, włoskie, francuskie czy angielskie. Muzyka kameralna była ówczesną rozrywką wyższych warstw społecznych i stanowiła tło bankietów oraz innych spotkań towarzyskich. Kompozytorzy zatem, nie zważając na twórcze natchnienie lub jego brak, pisali utwory w określonym celu i dla określonych odbiorców, gdyż od tego zależna była ich jakość życia czy pozycja społeczna. Dlatego większość dzieł można określić jako okolicznościowe, pisane na daną okazję. Od łaski i niełaski swoich patronów uzależnieni byli również giganci baroku. Georg Friedrich Händel, Tomaso Albinoni, Georg Philipp Telemann, Antonio Vivaldi czy nawet sam Johann Sebastian Bach pisali na zamówienie królów, książąt, hrabiów, margrabiów, kardynałów i markizów.

Przez długi czas na temat suity Muzyka na wodzie Händla krążyła pewna anegdota, której autentyczność jest dziś poważnie kwestionowana. Kompozytor pełniący funkcję kapelmistrza na dworze Elektora Hanowerskiego poprosił swego patrona o urlop i wyjechał do Anglii. Tam jego muzyka cieszyła się tak wielkim uznaniem, że Händel postanowił nie wracać już do Hanoweru. Pech jednak chciał, że królowa tronu angielskiego zmarła, a jej miejsce wkrótce zajął Elektor Hanowerski, mianowany królem Jerzym I. Kompozytor pragnąc wkupić się w łaski nowego władcy, napisał kilka utworów przeznaczonych do wykonywania na wolnym powietrzu. Kiedy pewnego dnia król wypłynął na przejażdżkę po Tamizie, Händel podpłynął na swej łodzi i zaprezentował dzieło. Jerzy I był tak oczarowany, że przywrócił artystę do łask.

Utwory kameralne największych barokowych kompozytorów będące dedykacją lub powstałe na zamówienie mecenasów muzyki usłyszymy w wykonaniu włoskiego muzyka Alfredo Bernardiniego oraz Wrocławskiej Orkiestry Barokowej.


Alfredo Bernardini – obój, dyrygent

Wrocławska Orkiestra Barokowa

Program:
G.F. Händel – Muzyka na wodzie – I Suita F-dur HWV 348,
2 Arie na dwa oboje, dwa rogi i fagot HWV 410 i HWV 411
T. Albinoni – Introduzione seconda g-moll z Balletti a cinque na smyczki i b.c.
A. Vivaldi – Concerto for Dresden D-dur RV 562
G.P. Telemann – Koncert c-moll na obój i orkiestrę TWV 51:c2
J.S. Bach – Sinfonia F-dur BWV 1071

Więcej szczegółów

12.02
ND19:00
SALA KONCERTOWA FILHARMONII

Chór na bis

 

Repertuar Chóru Filharmonii Wrocławskiej jest bardzo różnorodny. Obejmuje utwory oratoryjne, symfoniczne oraz pieśni a cappella od baroku po XXI wiek. Jednak czy muzyka chóralna zawsze musi być taka poważna? Koncert, który odbędzie się w murach Filharmonii Wrocławskiej tryskać będzie humorem i dowcipem. Usłyszymy znane nam melodie w ciekawych, miejscami wręcz zaskakujących aranżacjach. Chórzyści już trzykrotnie dowiedli, że potrafią z dużym powodzeniem odnaleźć się w repertuarze rozrywkowym: uczestnicząc w projekcie Jose Torresa propagującym muzykę kubańską oraz wykonując liczne standardy jazzowe. Tym koncertom, traktowanym „mniej serio”, zawsze towarzyszy duży entuzjazm publiczności.

Chór na bis

Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent
Chór Filharmonii Wrocławskiej

Program:
J. Kosma, C. Porter, G. Gershwin, J. Kern,
V. Youmans, J. Garland, P. Gritton, E. Toch,
G. Ives, F. Bridge, R. Genѐe, J. Rutter, G. Turner

 

Nadchodzące wydarzenia i koncerty

14.02.2012, Wtorek, godz. 18:00 i 20:15
Sala koncertowa Filharmonii

Koncerty walentynkowe

Jan Walczyński – dyrygent
Magdalena Zawartko – wokal
Instrumentaliści Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej
Tomasz Krajewski – prowadzenie

Program:
Piosenki o miłości

KUP BILET ON-LINE - 14.02.2012, godz. 18:00

KUP BILET ON-LINE - 14.02.2012, godz. 20:15

 

17.02.2012, Piątek, godz. 19:00

Sala koncertowa Filharmonii

Ernst Kovacic – dyrygent
Chrisitan Danowicz – skrzypce
Michał Micker – altówka
Marcin Misiak – wiolonczela
Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum

Program:
F. Martin – Pięć etiud na orkiestrę smyczkową
A. Schnittke – Koncert potrójny na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową
I. Eröd – Etiudy na orkiestrę smyczkową
J. Suk – Serenada na orkiestrę smyczkową op. 6

 

19.02.2012, Niedziela, godz. 18:00
Sala koncertowa Filharmonii

Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce
Tomasz Strahl – wiolonczela
Krzysztof Jabłoński – fortepian

Program:
F. Chopin – Grand duo concertant E-dur na temat z opery Robert Diabeł Meyerbeera op. 16A
J. Brahms – Trio H-dur op. 8 nr 1
S. Rachmaninow – Trio elegijne d-moll op. 9


 

21.02.2012, Wtorek, godz. 19:00
Sala koncertowa Filharmonii

Ostatki z przytupem – ogniste flamenco

Companía Flamenca LOS PAYOS:
Irene Álvarez, Marta Robles – taniec
Carmen Fernandez, Rubin De La Ana – śpiew
Grzegorz Ziętala – instrumenty perkusyjne
Arturo „El Polaco” Muszyński – gitara flamenco, kierownictwo artystyczne

 

KUP BILET ON-LINE

26.02.2012, Niedziela, godz. 18:00
Muzeum Pana Tadeusza

Trio Solistów Leopoldinum:
Christian Danowicz – skrzypce
Michał Micker – altówka
Marcin Misiak – wiolonczela

Program:
L. van Beethoven – Trio smyczkowe G-dur op. 9 nr 1
W.A. Mozart – Streichtriosatz G-dur KV 562
F. Schubert – Trio B-dur D 581

 

3.03.2012, Sobota, godz. 18:00
Sala koncertowa Filharmonii

Koncert z okazji jubileuszu 65-lecia Dolnośląskiego Towarzystwa Muzycznego
– recital fortepianowy Krzysztofa Jabłońskiego

Program:
F. Chopin – Ballada g-moll op. 23, Scherzo b-moll op. 31, Etiuda c-moll op. 10 nr 12, Polonez As-dur op. 53
K. Szymanowski – Etiuda b-moll op. 4 nr 3
I.J. Paderewski – Krakowiak fantastyczny op. 14 nr 6, Legenda op. 16 nr 1

Informacje o koncertach, rezerwacje biletów:

BILETY ON-LINE: WWW.BILETY.NFM.WROCŁAW.PL

tel. 071/ 342 24 59 | 071/ 792 10 00 | 071/ 330 52 24

www.filharmonia.wroclaw.pl

Zachęcamy do wyrobienia Karty Melomana. Zasady, według których można stać się właścicielem Karty, a także przywileje płynące z jej posiadania dostępne są nastronie internetowej Filharmonii Wrocławskiej. 

loading...