Jedyny koncert w Polsce!
Saxophone Collosus – to nie tylko tytuł przełomowego albumu Rollinsa, ale także przydomek określający wyjątkową pozycję artysty w świecie jazzu. Dwukrotny laureat Grammy, zdobywca „muzycznego Nobla” – Polar Music Prize, wielokrotny zwycięzca plebiscytów magazynów jazzowych. Rollins to ostatni z gigantów jazzu, ogniwo łączące współczesną muzykę z legendami.
Louis Armstrong, Miles Davis, Billie Holiday – Rollins grał z największymi z wielkich. Przez ponad pół wieku kariery muzyk tworzył kompozycje i albumy, które wpisały się historię jazzu. Najważniejsze to „Saxophone Colossus”, „Tenor Madness”, „The Freedom Suite”, ale wymienić należałoby też wiele innych. W 2006 roku zwyciężył w rankingu magazynu Downbeat w kategoriach „Jazzman roku”, „Saksofonista Roku” oraz „Nagranie Roku” za album „Without a Song”. W 2010 zwyciężył jako „Saksofonista Roku”. 2 marca 2011 roku Rollins otrzymał z rąk Prezydenta USA Barracka Obamy odznaczenie 2010 National Medal of Arts, przyznawane przez National Endowment for the Arts (NEA). Jest to najwyższe wyróżnienie, jakie może otrzymać artysta w Stanach Zjednoczonych. „Od ponad 50 lat Sonny Rollins zachwyca słuchaczy, wpływa na kolejne pokolenia muzyków swoją wrażliwością na melodię, stylem gry i popisami solowymi. Razem z Prezydentem i mieszkańcami USA chylę przed nim czoła” – mówił podczas uroczystości Rocco Landesman, przewodniczący NEA.
Sonny Rollins – saksofony
Russell Malone – gitara
Bob Crenshaw – gitara basowa
Jerome Jennings – perkusja
Sammy Figueroa – instrumenty pekusyjne
12.11
SO 18:00
SALA KONCERTOWA FILHARMONII WROCŁAWSKIEJ
Fred Hersch Trio / Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej
Jedyny koncert w Polsce!
Geniusz fortepianu zagra po raz pierwszy w Polsce i wystąpi w aż trzech odsłonach: solo, w trio oraz w premierze aranżacji kompozycji na trio i orkiestrę kameralną. Hersch jest słusznie uznawany za jednego z najwybitniejszych artystów jazzowych na świecie. Jest powszechnie ceniony za reinterpretacje jazzowej klasyki, świeże pomysły i nadzwyczajną technikę. Określany jest jako „poeta wśród pianistów”. Był trzykrotnie nominowany do nagrody Grammy, nagrał ponad 20 płyt jako solista i lider. Jest też wysoko ceniony jako kompozytor. Jego utwory wykonywane były m.in. w Carnegie Hall. Warto przy tym pamiętać o tym, jak zaczynał, czyli od intensywnego szlifowania swoich umiejętności jako sideman u boku wielkich mistrzów (Stan Getz, Joe Henderson, Charlie Haden), czy poprzez interpretację największych jazzowych standardów.
Fred Hersch – fortepian
John Hébert – kontrabas
Eric McPherson – perkusja
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej
Sebastian Perłowski – dyrygent
13.11
ND 18:00
SALA KONCERTOWA FILHARMONII WROCŁAWSKIEJ
Bobo Stenson & Jon Fält
Jedyny koncert w Europie!
Skandynawia dała światu wielu wspaniałych pianistów jazzowych, wystarczy wspomnieć choćby Esbjorna Svenssona, czy Torda Gustavsena. Jednym z wielkich skandynawskich pianistów jest też niewątpliwie Bobo Stenson. Od niemal 40 lat nagrywa dla legendarnej wytwórni ECM, na koncie ma współpracę z największymi światowego jazzu: Sonnym Rollinsem, Stanem Gettem, Donem Cherry. W latach 70-tych razem z Janem Garbarkiem tworzył wybitny kwartet, który przyniósł Stensonowi uznanie i prestiż, jako jednemu z najciekawszych przedstawicieli współczesnej pianistyki jazzowej. Polska publiczność zna go dobrze z „Litanii” Tomasza Stańko, płyty, która weszła do kanonu europejskiego jazzu. O stylu Stensona mówi się, że to połączenie melodyjności McCoya Tynera oraz nastrojowości i abstrakcji typowej dla wczesnej twórczości Keitha Jarretta. Jednak Bobo Stenson łączy te elementy w unikalną całość, tworząc swój własny muzyczny język. Między innymi za to trzy lata temu został uhonorowany prestiżową nagrodą European Jazz Prize. We Wrocławiu pianista wystąpi w duecie z Jonem Fältem – perkusistą, który koncertuje ze Stensonem od 2004 roku.
Bobo Stenson – fortepian
Jon Fält – perkusja
18.11
AKADEMIA MUZYCZNA IM. KAROLA LIPIŃSKIEGO WE WROCŁAWIU
Warsztaty Mistrzowskie – Dave Liebman
Jazztopad to nie tylko koncerty. To także okazja, aby młodzi muzycy mogli uczestniczyć w warsztatach ze światową czołówką jazzu. Zainicjowana w ubiegłym roku idea organizowania lekcji mistrzowskich z gwiazdami festiwalu w tym roku się rozwija, a warsztaty mistrzowskie z Davidem Liebmanem to wydarzenie nie tylko dla saksofonistów i pianistów, ale też muzyków grających na innych instrumentach.
19.11
SO 18:00
SALA KONCERTOWA FILHARMONII WROCŁAWSKIEJ
Dave Liebman & Richie Beirach
Jedyny koncert w Europie!
Współpraca tych dwóch artystów trwa już niemal 40 lat i jest bardzo intensywna. Liebman (saksofon) i Beirach (fortepian) spotkali się pierwszy raz w Lookout Farm. Szybko okazało się, że porozumienie między nimi jest niemal telepatyczne, więc występowanie w duecie było tylko kwestią czasu. Saksofon/fortepian to rzadka kombinacja w jazzie, ale poruszające, skupione dialogi dwójki artystów pokazują niezaprzeczalne piękno grania w tak małym składzie. Dave Liebman swoją jazzową podróż zaczynał w latach 70-tych od mocnego wejścia. Pierwsze zespoły tworzył z Elvinem Jonesem, Milesem Davisem, Chickiem Coreą i innymi. W następnych dekadach umacniał swoją pozycję, którą potwierdzały kolejne nominacje do Grammy oraz prestiżowe wyróżnienia np. tytuł Doktora Honoris Causa Sibelius Academy (Helsinki), czy Order of Arts and Letters przyznawany przez rząd Francji. Brał udział w nagraniu ponad 100 płyt. Dojrzała harmonia, wyrafinowana liryka i niezwykła kolorystyka plasują Richiego Beiracha w jednej lidze z Keithem Jarrettem i Chickiem Coreą. Jego umiejętności doceniała światowa czołówka, do współpracy zapraszali go Stan Getz, Lee Konitz czy Chet Baker.
Dave Liebman – saksofon
Richie Beirach – fortepian
20.11
ND 18.00
SALA KONCERTOWA FILHARMONII WROCŁAWSKIEJ
JazzPlaysEurope: LABORATORY 3
Jedyny koncert w Polsce!
Podczas kolejnego festiwalowego weekendu będziemy świadkami wyniku pracy trzeciego już laboratorium jazzowego – JazzLab, które jest kontynuacją inicjatywy JazzPlaysEurope – międzynarodowej platformy dla młodych jazzmanów z Europy. Siedmiu muzyków i kompozytorów z siedmiu krajów europejskich (Polska, Niemcy, Belgia, Holandia, Słowacja, Francja i Luksemburg) pojedzie w listopadzie do Amsterdamu, aby przez tydzień pracować razem nad nowym materiałem. Owoce tej pracy usłyszymy wkrótce potem we Wrocławiu oraz sześciu innych europejskich miastach. Dotychczasowe dwie edycje laboratorium zakończyły się bardzo dużym sukcesem. Wielką rolę w ramach JazzPlaysEurope odgrywa współpraca z Zagłębiem Ruhry – Europejską Stolicą Kultury 2010.
Jasper Stadhouders (Holandia) – gitara
John Denis Renken (Niemcy) – trąbka
Michał Bryndal (Polska) – perkusja
Claire Bellamy (Francja) – kontrabas
Christian Mendoza (Belgia) – fortepian
Radovan Tariska (Słowacja) – saksofon
Maxime Bender (Luksemburg) – saksofon
26/27.11
24h run: What’s in the fridge?
24 Hour Run: What’s in the fridge – projekt będący częścią Sezonu Kultury Nadrenii Północnej-Westfalii w Polsce. Po dwóch latach bliskiej współpracy Jazzwerk Ruhr i festiwalu Jazztopad w ramach międzynarodowej platformy JazzPlaysEurope obie instytucje będą organizatorami projektu w ramach Sezonu Kulturowego Nadrenii Północnej-Westfalii w Polsce. Podczas 24 Jazz Marathon będzie miał miejsce cały konglomerat wydarzeń związanych z polskim i niemieckim jazzem. Koncerty, wizualizacje, panele dyskusyjne, pokazy filmowe, gotowanie z muzykami… Wszystko to w przestrzeni miejskiej Wrocławia, historycznego łącznika Polski i Niemiec. Na potrzeby wydarzenia zaadaptowane będą Klub Puzzle, Filharmonia Wrocławska, księgarnie, kawiarnie i prywatne mieszkania. Maraton jazzowy na zakończenie Jazztopadu będzie prezentował najciekawszych młodych muzyków jazzowych i artystów wizualnych z Polski i Niemiec. Pod koniec listopada Wrocław skupi kreatywnych twórców z obu stron Odry, publiczność, dziennikarzy i przechodniów. W centrum tego interdyscyplinarnego projektu jest współczesna scena artystyczna i kulturowa obu krajów. Jego celem jest zainicjowanie i promocja kooperacji między polskimi i niemieckimi instytucjami oraz artystami z Nadrenii Północnej-Westfalii, a także umocnienie już istniejących instytucjonalnych kontaktów w celu długotrwałej międzynarodowej współpracy. W 2012 roku projekt zostanie zrealizowany w Niemczech. Uczestnicy będą mogli podjąć dyskusję o miejscu muzyki jazzowej w obu krajach oraz o szczególnej roli i odpowiedzialności artystów za kształtowanie stosunków polsko-niemieckich. Partnerzy projektu pragną w ten sposób wspierać polsko-niemiecki dialog w środowisku artystów. Wśród innych instytucji i festiwali uczestniczących w Sezonie znalazły się m.in. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Festiwal Nowe Horyzonty, Warszawska Jesień, Teatr Wielki, Opera Narodowa i Stary Browar.
26.11.2011, godz. 20:30
Klub Puzzle
Frederik Köster Quartett
Frederik Köster – trąbka, flügelhorn
Tobias Hoffmann – gitara, efekty
Matthias Nowak – kontrabas
Ralf Gessler – perkusja, instrumenty perkusyjne
Minsarah
Jeff Denson – kontrabas
Florian Weber – fortepian
Ziv Ravitz – perkusja
You are so me
Jan Klare – saksofon, flet
Simon Camatta – perkusja
Oliver Siegel – keyboard, efekty
Jim Campbell & Achim Kämper
26.11.2011, godz. 21:00
Instytut im. J. Grotowskiego
Projekty audiowizualne:
Langenberg / Pixtole
Jan Ehlen, Langenberg & Jerome Krüger
Bergbau beats ’n’ Bilder:
Jan Pauly, Florian Backhaus, David Latz
Janicki/Lebik
27.11.2011
godz. 10:00
Klub Puzzle
What’s in the fridge?
Jazzowe śniadanie
City Run, godz. 13:00–16:00
prywatne mieszkania, kluby i księgarnie w centrum Wrocławia
Big Bang, godz. 18:00
Sala koncertowa Filharmonii Wrocławskiej
Invisible Change
Oliver Maas – fortepian
Bernd Oeszevim – perkusja
Markus Braun – kontrabas
Maciej Obara Quartet
Maciej Obara – saksofon
Dominik Wania – fortepian
Maciej Garbowski – kontrabas
Krzysztof Gradziuk – perkusja
Uri Caine & Ben Perowsky & Lutosławski Quartet
Uri Caine – fortepian
Ben Perowsky – perkusja
Lutosławski Quartet
Pianista żydowskiego pochodzenia połączył solidne akademickie wykształcenie (także kompozytorskie) z niemal nieograniczoną otwartością oraz elastycznością stylistyczną. Sławę przyniosły mu odważne i kontrowersyjne opracowania wielkich klasyków. Mahler na klezmerską nutę, Bach i latynosi, Mozart w Arabii albo Wagner w knajpie? Caine to eklektyzm w najlepszym wykonaniu. Pianista bardzo uważnie śledzi kierunki rozwoju światowego rynku muzycznego, czerpie pomysły z jego aktualnych tendencji i mód – w połowie lat 90. występował na wspólnych koncertach z DJ-ami w Knitting Fatory, od zawsze interesował się eksperymentalną, studyjną muzyką elektroniczną. Na Jazztopad Uri Caine przygotuje projekt tylko dla festiwalowej publiczności: sześć nowych kompozycji na fortepian, perkusję i kwartet smyczkowy – Lutosławski Quartet – otwarty i kreatywny zespół Filharmonii Wrocławskiej, skupiający się przede wszystkim na wykonywaniu muzyki współczesnej oraz XX wieku.